Eilen illalla olin Keravalla kuuntelemassa luentoa siitä, miten koiraa opetetaan jäljestämään. Hyviä vinkkejä saatiin, sääli vain, ettei heti päästä kokeilemaan. Tuosta sivupalkista klikkaamalla otsikkoa voi käydä lukaisemassa mun muistiinpanoja, jos kiinnostaa.

Saken pienet tokoilut työpaikan kahvitauoilla jatkuvat ja harjoitukset sen kuin kehittyvät. Suoria eteentuloja harjoitellaan edelleen. Kutsun koiran tänne ja palkitsen sen, kun tulee suoraan eteen istumaan. Sitten käännän vain selkäni koiralle ja kutsun taas tänne. Samoin laitan metallinoutokapulan maahan ja annan käskyn tuo! Palkkaan, kun koira tuo kapulan istuen suoraan eteen. Laitan kapulan taas maahan ja käännyn ympäri antaen tuo-käskyn. Sakke ottaa kapulan, kiertää mun eteen, istuu ja luovuttaa ja saa keksinpalan palkaksi. Näin on oppinut hyvin hahmottaamaan oikean paikan ja suoran eteentulon.

Tarkkuusetsintää harjoitellaan myös. Käyn laittamassa viidenkymmenensentin kolikon matolle, kutsun koiran sivulle, kyykistyn sen viereen ja lähetän etsimään. Sakke etsii ja ottaa kolikon jo taitavasti suuhunsa ja pudottaa sen mun kouraan. Kun olen kyykyssä, ymmärtää etsiä pientä esinettä läheltä, ja luovutukset käyvät myös helpommin.

Kaukokäskyjä ollaan myös otettu. Yritän löytää oikean sävyiset käskyt (=luontaantyöntävät), joilla koira ei yritäkään eteenpäin. Seuraamista otetaan muutamia askelia eteen, taakse, sivulle ja käännöksiä.

Uusi idea paikallaistumiseen on ryöstetty Hansun treeniblogista: jätän makupalan koiran etutassujen väliin. Jos saisin sillä Saken keskittymään siinä ihan nenän edessä olevaan makupalaan, ja unohtamaan vinkumiset ja nartut. Kannattaa kokeilla!